13 مه 2023- بر اساس مطالعه ی اخیر که در مجله اروپایی Preventive Cardiology منتشر شده است ، آنچه واقعاً اهمیت دارد این نیست که چه نوع ورزشی انجام می دهید، بلکه زمانی است که آن ورزش را انجام می دهید، که به آن ورزش کرونو یا فعالیت کرونو نیز می گویند.

اگرچه تحرک در هر زمانی از روز خوب است، اما این مطالعه ی جدید نشان می‌دهد که بهترین فواید از فعالیت بدنی زمانی حاصل می شود که زمان‌بندی تمرینات ورزشی خود را با ریتم شبانه‌روزی بدنمان، هماهنگ کنیم.

محققان مرکز پزشکی دانشگاه لیدن در هلند دریافتند که بهترین زمان روز برای ورزش بین ساعت ۸صبح تا ۱۱صبح است.ورزش در این ساعات با کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته نیز همراه است.

دکتر گالی آلبالاک، نویسنده ی این مطالعه، گفت: به نظر می‌رسد که ورزش در آخرین ساعات صبح ایده‌آل‌ترین زمان باشد.

بر اساس این مطالعه، صرف‌نظر از کل فعالیت بدنی، فعالیت بدنی صبحگاهی با کاهش به مراتب بیشتر خطرات ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است، که اهمیت بالقوه ی ورزش کرونو را در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقیبرجسته می‌کند.

شایع ترین علت مرگ در سراسر جهان بیماری های قلبی عروقی (CVD) است. انتظار می رود مواردCVD  به دلیل عواملی مانند عدم تحرک بدنی، چاقی، دیابت نوع 2، کلسترول بالا و سن بالا به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

محققان توضیح دادند که فعالیت بدنی یک پله مهم برای پیری سالم است و در تئوری برای اکثر افراد به راحتی قابل انجام است. در مقابل، بر اساس اعلام فدراسیون جهانی قلب، عدم تحرک بدنی، که به طور فزاینده ای در جامعه ی کم تحرک ما رایج است، چهارمین عامل خطر اصلی مرگ و میر می باشد. علاوه بر این، فعالیت بدنی کافی می تواند خطر مرگ و میر قلبی عروقی را کاهش دهد و کیفیت زندگی را بهبود بخشد.

برای بررسی ارتباط بین زمان‌بندی فعالیت بدنی روزانه (تمرینات کرونو یا فعالیت‌های کرونو) و نتایجCVD، این مطالعه از داده‌هایبیوبانک بریتانیابرای نظارت بر داده‌های ضربان قلب 86657 شرکت‌کننده بین 42 تا 76 سال در طول شش سال استفاده کرد. نتایج بدون توجه به کرونوبیولوژی فردی، مشابه بود.

یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که زنان بیشترین سود را از ورزش صبحگاهی می‌برند، که منعکس‌کننده نتایج مطالعات قبلی است که نشان می‌دادند صبح زمان مؤثری برای ورزش کردن زنان است. زنانی که صبح ها ورزش می کردند همچنین بیشتر احتمال داشت فشار خون خود را کاهش دهند.

برای مردان و افراد مبتلا به دیابت نوع 2،یافته ها نشان داد که بهتر است آنها در اواخر روز ورزش کنند تا فشار خون، کلسترول، چربی بدن و خستگی خود را بهبود بخشند.

به افراد مبتلا به دیابت توصیه می شود که بعد از غذا تحرک داشته باشند، زیرا احتمالاً تحمل گلوکز آنها بهبود خواهد یافت.

به مردان مبتلا به دیابت توصیه می شود بعدازظهر ورزش کنند زیرا این بهترین زمان برای بهبود سطح گلوکز خون است.

بر اساس مطالعات متعدد، بهترین زمان برای ورزش بمنظور ساخت یا حفظ عضلات بعد از ظهر یا عصر است. عضلات ما در طول روز قدرت خود را افزایش می دهند و بنابراین، در عصر می توانیم برای مدت طولانی تری، بیشتر ورزش کنیم.

به همه توصیه می شود که بین نیمه شب تا ۶صبح ورزش نکنند، زیرا در این دوره بدن ما در حال استراحت و ترمیم خود است.مطالعه ی دکتر آلبالاک توضیح می دهد که ورزش بین این ساعت ها با خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی مرتبط است.

محققان نتیجه گیری کردند که بر اساس این یافته ها، نسبت بیشتری از فعالیت بدنی در صبح با کاهش خطرCVD صرف نظر از میانگین کل فعالیت بدنی مرتبط است.

این مطالعه اولین شواهد را از یک پایگاه داده بزرگ مبتنی بر جمعیت ارائه کرد و اصطلاح جدیدchrono-activity  و همچنین بینش‌هایی را در مورد اثرات به ظاهر مثبت فعالیت بدنی صبحگاهی بر خطرCVD ارائه نمود. هنگامی که این نتایج به طور گسترده از نظر متابولیکی تأیید شوند، ممکن است نشان دهند که مداخلات فعالیت بدنی وابسته به زمان، یک عامل رفتاری مفید دیگر برای دستیابی به حداکثر مزایای سلامتی و کاهش خطر CVD باشد.

ورزش در ساعات مشخصی از روز می تواند ساعت بدن ما را تغییر دهد و می تواند به ما کمک کند صبح زودتر از خواب بیدار شویم یا حتی بر جت لگ غلبه کنیم. به عنوان مثال، ورزش در ساعت 7 صبح یا بین 1 تا 4 بعد از ظهر می تواند ساعت ما را به عقب براند و ورزش بین 7 بعد از ظهر تا 10 شب می تواند به ما کمک کند دیرتر از خواب بیدار شویم.

دکتر آلبالاک تاکید کرد که مهمترین چیز این است که به طور مکرر در روز در زمانی که متناسب با برنامه شما باشد، ورزش کنید.برای مثال، اگر بازنشسته هستید یا ساعات کاری انعطاف‌پذیری دارید، می‌توانید هر روز chrono-activity را تجربه کنید، اما اگر کارمند هستید و امکان فعالیت ورزشی را در صبح ندارید، در آخر هفته‌ها chrono-activity را امتحان کنید. فعالیت‌های کرونو به ما اجازه می ‌دهد تا با انجام کارهای کمتر به دستاوردهای بیشتری برسیم، بنابراین مهم است که در زمانی که فرصت دارید به این روش ورزش کنید.

منبع:

 

https://www.diabetes.co.uk/news/2023/may/its-not-what-exercise-you-do-but-when-you-do-it-that-counts.html